vrijdag 28 augustus 2009

Beste, lieve Carlotta

Oma cirkelt nu al een tijdje rond, op zoek naar oplossingen. Soms wordt ze zelfs een beetje moedeloos....

Maar hoezee hoezee ! Gelukkig zijn we jou tegengekomen. Jij bent 8 jaar en jij denkt heel goed en heel veel na over alles wat jou boeit.

Je stuurt ons een heleboel ideeën en wees maar zeker dat we die ideeën gaan gebruiken!

Dankzij jou zijn we helemaal opgekikkerd.

Heel erg bedankt en vele groetjes van Oma. You're the best !



woensdag 26 augustus 2009

Solar system kit


Solar System Model KS2/3/4 - Physical Processes

This kit contains a scale model of the solar system, a 30m tape to help show inter-planet distances and some solar system posters. The model solar system is to scale and uses a large (1.4m diameter) sphere for the Sun that needs to be constructed with a selection of smaller spheres for the planets. There are teachers' notes.

http://content.sciencelearningcentres.org.uk/centres/westmidlands/MINISITE/pages/WMWhat_KitCLub_Kits.htm

maandag 24 augustus 2009

Daar gaan we weer

Vandaag, 24 augustus 2009, was de deadline voor onze spelontwikkelaar Magda Jacobs. Terwijl wij aan 't uitrusten waren, heeft Magda hard gewerkt. Met in het achterhoofd de gegevens, ideeën, tips en bedenkingen die we sinds februari in dit project hebben verzameld en besproken ontwikkelde zij het Oma-gaat-de-ruimte-in!-spel.

Magda arriveerde gepakt en gezakt in De Speurneus. Het lerarenkamertje van De Speurneus is voor dunne smalle spaghetti's die knus bij elkaar willen zitten. Omdat Magda ietsje meer plaats nodig had om haar werk aan ons voor te stellen weken we uit naar de klas van Marijke. We waren héél nieuwsgierig.

Mindsetting noemen ze dit geloof ik, ook heel belangrijk in een klaswerking. Magda tracteerde ons op maansnoepjes en gomkratertjes. Niet dat we nu per sé snoep willen promoten. Neen, snoep is alleen voor de grote mensen. Voor de kinderen gebruiken we natuurlijk fruit.

Uit deze map en rol moest het komen... We namen ondertussen nog een snoepje.

Ah neen, we gaan nog niet alles verklappen. We tonen hier alleen een glimp van het concept dat we daarna hebben besproken.


Het vervolg is nu aan Creax: zij zullen een prototype ontwikkelen zodat we het spel echt kunnen demonstreren op de Accenta Jaarbeurs in Gent. We verwachten u dus vanaf 12 september in grote getallen aan onze stand in het wetenschapsdorp! Een krappe tijdspanne voor Diederik en Alexander van Creax..

En daarna is het aan u: we zoeken geïnteresseerde leerkrachten die met dit prototype in de klas aan de slag willen gaan en dit samen met ons willen evalueren. We verwachten dat we dankzij u nog verbeteringen kunnen aanbrengen. Leerkrachten die ons hiermee willen helpen sturen ons een mailtje: klik HIER of kom ons bezoeken tijdens de jaarbeurs in Gent waar de KICK-OFF van ons spel zal plaatsvinden. Daar leest u nog meer over in een latere post op deze blog.


Diederik die momenteel, naast nog duizend andere dingen, in Creax chocolade ontwerpt ziet hier wellicht in gedachten chocoladeruimtemannetjes geprojecteerd vanuit een koepel op een klaswand in een verduisterd lokaal... want daar ging het ook over... neen, meer verklappen we nog niet...

Even geheel ter zijde... zou het niet een stimulans kunnen zijn voor kleuters, te weten dat als ze nieuwsgierig zijn en mogen experimenteren en vragen stellen in de klas.... van zodra ze nog maar net kunnen praten.... en als ze dit dan leuk vinden en flink hun best doen op school...dat ze dan misschien ook wel naar de universiteit mogen om ingenieur te worden...en dat je dan niet persé bruggen, maar ook chocolade kan ontwerpen? Diederik kan het uitleggen.


Marijke, leerkracht in de Speurneus, die achter de schermen ook heel wat werk heeft geleverd kon er spijtig genoeg niet bij zijn. Maar haar klasje hebben we wél proper achtergelaten... Alexanders eerste werkdag na vakantie eindigde met stoffer en blik.

Oma gaat de ruimte in


  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP